Obyvatelé města

O městě Ubytování Stravování Firmy a služby eGalerie A něco navíc

Docent Jiří Stejskal


   Výtvarný názor JIŘÍHO STEJSKALA vykrystalizoval od poloviny šedesátých let do tvarové redukce a stylizace obsahu  a formy jeho námětů. Toto osobité pojetí odvedlo prvé pozitivní výsledky v několika obrazech, jež se staly zárodkem cyklu „Jihočeská města“, na němž autor dodnes pracuje. V těchto jihočeských prospektech se soustředěně zaměřil jen na to, co je pro každý městský motiv nejvýraznější a nejpodstatnější.  Spolu s dalšími náměty inspirovanými jeho cestami do zahraničí vznikla četná obrazová série uměleckého významu. Stejskalův přínos v této oblasti spočívá v tom, že do sféry městské veduty přenesl některé výrazové principy, formované moderními výtvarnými poetikami. Na prvém místě je to zákon plošnosti, požadující odstranění tradiční perspektivy a její nahrazení důslednou projekcí všech tvarových prvků do jedné roviny obrazového povrchu. Toto hledisko je do jisté míry uplatňováno i v zátiších. Schopnost zadívat se na městský celek jako kompoziční souhrn základních pohledových dominant otevírá Stejskalovi cestu k samostatné krajinářské činnosti.  Také v těchto spíše menších obrazech, využívajících působivě i barevnosti sametově hebkého velurového papíru nebo struktury perličkového plátna, uplatňuje svou osobitou malířskou metodu. Zůstává založena na obrysové kresebnosti hlavních terénních plánů a na siluetovosti zobrazovaných předmětů a přírodních útvarů podtrhovaných rytmičností bílých linií. V motivech zátiší parafrázuje jednoduchou skladbu „tichých věcí“ každodenní potřeby i odešlého času, v nichž ožívá nostalgická tónina lidového umění, která je v kulturním prostředí jižních Čech stále platnou životní hodnotou.

 PhDr. Luboš Hlaváček, CSc.


Několik ukázek z díla.
 
   Kliknutím fotografii otevřete i zavřete 
Šicí stroj, olej, plátno, 1985Halda,  monotyp, 1986        
              Jihočeská krajina, monotyp, 1998Z Biblického cyklu, monotyp, 1983