|

Docent Jiří Stejskal
Výtvarný
názor JIŘÍHO STEJSKALA vykrystalizoval od poloviny šedesátých let
do tvarové redukce a stylizace obsahu
a formy jeho námětů. Toto osobité pojetí odvedlo prvé
pozitivní výsledky v několika obrazech, jež se staly zárodkem
cyklu „Jihočeská města“, na němž autor dodnes pracuje. V těchto
jihočeských prospektech se soustředěně zaměřil jen na to, co je
pro každý městský motiv nejvýraznější a nejpodstatnější.
Spolu s dalšími náměty inspirovanými jeho cestami do zahraničí
vznikla četná obrazová série uměleckého významu. Stejskalův přínos
v této oblasti spočívá v tom, že do sféry městské
veduty přenesl některé výrazové principy, formované moderními výtvarnými
poetikami. Na prvém místě je to zákon plošnosti, požadující
odstranění tradiční perspektivy a její nahrazení důslednou projekcí
všech tvarových prvků do jedné roviny obrazového povrchu. Toto
hledisko je do jisté míry uplatňováno i v zátiších.
Schopnost zadívat se na městský celek jako kompoziční souhrn základních
pohledových dominant otevírá Stejskalovi cestu k samostatné
krajinářské činnosti. Také v těchto spíše menších
obrazech, využívajících působivě i barevnosti sametově hebkého
velurového papíru nebo struktury perličkového
plátna, uplatňuje svou osobitou malířskou metodu. Zůstává založena
na obrysové kresebnosti hlavních terénních plánů a na siluetovosti
zobrazovaných předmětů a přírodních útvarů podtrhovaných rytmičností
bílých linií. V motivech zátiší parafrázuje jednoduchou
skladbu „tichých věcí“ každodenní potřeby i odešlého času,
v nichž ožívá nostalgická tónina lidového umění, která je
v kulturním prostředí jižních Čech stále platnou životní
hodnotou.
PhDr. Luboš Hlaváček, CSc.
Několik ukázek z díla.
Kliknutím fotografii otevřete i zavřete |